Organisatie verandering, Edmond Es, Directeur Distributieondersteuning bij Argenta, vertelt over het belang van de factor mens om verandering succesvol te laten verlopen

Wij spraken met Edmond Es over het belang van de factor mens bij verandering. Edmond leerde doorheen zijn rijk gevulde carrière bij Argenta het belang van die kritische factor erkennen. (Deel 1)

Naam: Edmond Es
Rol: Directeur Distributieondersteuning, Argenta

Wij spraken met Edmond Es over het belang van de factor mens bij verandering. Edmond leerde doorheen zijn rijk gevulde carrière bij Argenta het belang van die kritische factor erkennen. (Deel 1)

 

Wat is verandering voor jou? En wat is er volgens jou cruciaal bij verandering?

Verandering voor mij is vooruit gaan. Verandering om achteruit te gaan daar doen we niet aan. Bij verandering is het omgaan met mensen essentieel. Mensen moeten verandering omarmen. Het is een eerste kritische succesfactor die van belang is voor elk verandertraject hoe groot of klein ook.

Hoe zorg je ervoor dat mensen de verandering omarmen?

Wel, mensen moeten de verandering begrijpen, ze moeten weten waar de verandering voor staat en waar ze toe moet leiden eenmaal geïmplementeerd. Als je mensen overtuigd zijn van het nut van een verandering dan gaan ze die omarmen. Mensen gaan zichzelf erbij betrekken en als dat gebeurt ontstaat er een bijzonder mooie dynamiek. Als mensen je verandering omarmen neemt de kans op succes met een factor twee toe, dat is mijn vaste overtuiging.

Om het een beetje clichématig te verwoorden, een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel en laat nu de meest kritische schakel, en daarmee bedoel ik zeker niet de zwakste schakel, de factor mens zijn. Heb je een dynamiek tussen je medewerkers die niet voldoet aan het resultaat dat je met je verandering nastreeft dan is die verandering gedoemd om te mislukken.

Heb jij in het verleden vergissingen gemaakt bij verandering waaruit je veel hebt geleerd?

Ja, net die factor mens onderschatten en dat heeft ertoe geleid dat een verandering uitgemond is in een catastrofe. Het doel werd totaal gemist en is er toen ook veel geld en mankracht verloren gegaan, niemand is daar beter van geworden. Het nadeel van een mislukking is ook dat een volgende verandering nog moeilijker wordt in de hoofden van de mensen. Er is op basis van de ervaring een bepaalde overtuiging geplant die niet zo makkelijk omgebogen kan worden.

Wat is een goede veranderfrequentie?

Verandering vroeger kwam in een cadans van 3 jaar. Ik kom uit een tijd waar we spraken van 5 jaar en ik weet dat daarvoor en frequentie gehanteerd werd van 10 jaar. Dat is vandaag de dag ondenkbaar geworden. Als je zo’n tempo zou hanteren geraak je nergens meer. Verandering vandaag de dag is eigenlijk bijna op dagbasis. Verandering maakt deel uit van ons leven. Daarom nog maar eens het belang van het feit dat mensen de verandering moeten omarmen. Als je die dynamiek kunt installeren, dat is een succesfactor.