Testimonial - VPK packaging group

Testimonial - VPK packaging group

Naam: Wim Naessens
Rol: COO Paper

VPK packaging group

VPK Group is een internationale groep, actief in de verwerking van oud papier tot golfkartonverpakkingen, kartonnen hulzen en speciale verpakkingen voor gekoeld transport. De afgelopen jaren kenmerken zich door een stevige omzetgroei en internationale expansie door overnames. VPK Group stelt  6.500 mensen te werk verspreid over 70 locaties in 20 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Aalst. VPK Group realiseerde in 2021 een omzet van 1,75 miljard euro  en een EBITDA van 212 miljoen euro. VPK is een familiebedrijf en is eigendom van de familie Macharis.

Wil je meer lezen over VPK Group, klik op deze link.

De samenwerking tussen VPK Packaging Group (VPK) en SANGOO startte in 2014 toen VPK Paper Oudegem voor de uitdaging stond om de technische dienst verder te professionaliseren. De zoektocht naar een externe partner die de technische directeur kon begeleiden in het realiseren van de beoogde verandering resulteerde in een eerste samenwerking tussen VPK en SANGOO. Naast de ondersteuning van specifieke verandertrajecten, wordt ook de business simulatie (een innovatieve leeraanpak over verandering) ingezet in het high potential programma van VPK. Wim Naessens (COO PAPER) blikt terug op dit stevig partnership en vertelt hoe SANGOO bijdraagt aan de verdere expansie van de pan-Europese speler in de papier- en kartonindustrie.

Wat zijn de grote uitdagingen voor VPK?

De afgelopen jaren heeft VPK een grote groei doorgemaakt, zowel organisch als via acquisities. We evolueerden tot een speler op Europese schaal. Een dergelijke groei maakt het noodzakelijk om onze interne competenties en structuur verder uit te bouwen en te verstevigen, zodat we klaar zijn voor de toekomst. Ook de internationale expansie met haar cultuurverschillen biedt specifieke uitdagingen.

Waarom besliste je om met SANGOO te werken?

Els (Els Heylen – medeoprichter SANGOO) en ik kenden elkaar van vroeger en op die manier is het eerste contact ontstaan. Wat me echt over de streep heeft getrokken is jullie change leadership framework, de leidraad die jullie aanbieden om veranderingen te realiseren. Dit framework helpt om op een gestructureerde manier de ‘high level’ doelen en doelstellingen te vertalen naar concrete initiatieven. Vaak begeleiden externe consultants het opmaken van deze ‘high level’ plannen, het consolideren van de cijfers, het opmaken van de nieuwe bedrijfsorganisatie en rapporteringslijnen, maar meestal stopt het daar. De vervolgstappen, het concreet realiseren van de verandering ligt vaak niet binnen hun expertise. Jullie aanpak zet wel die volgende stappen en helpt om te concretiseren en te realiseren. Het feit dat jullie met een framework werken zorgt er ook voor dat de interne verantwoordelijke voor de verandering ook een kader heeft om op terug te vallen.

Hoe evalueer je de samenwerking tot nu?
Vaak begint de moeilijke weg van verandering wanneer je je plannen concreet vorm begint te geven. Aan het begin van een traject lijkt het alsof er een zee van tijd is en de kans bestaat dat plannen niet realistisch opgemaakt worden. Daarnaast moet je nadenken over: hoe breng ik een duidelijk verhaal, hoe krijg ik mensen mee in mijn verhaal, hoe kan ik rekening houden met verschillende meningen en input, hoe bouw ik een realistische aanpak, … Om verandering succesvol te leiden, moet je van vele markten thuis zijn. Communicatie is er daar één van. Het externe klankbord en de ondersteuning die jullie aanbieden helpt hierbij. Met jullie aanpak brengen jullie de goede volgorde in het traject. Jullie ondersteunen bij communicatie, faciliteren werkgroepen (betrokkenheid creëren), geven concreet advies rond de ‘menselijk/psychologische’ aspecten van verandering, … Als jullie er niet waren geweest was het plan dat er lag nooit zo goed uitgerold geweest. En ik weet uit ervaring, als je de laatste 10% van je implementatie niet doet, heb je kans dat je 100% van het resultaat mist.

Naast het begeleiden van specifieke verandertrajecten, zetten jullie SANGOO ook in, als onderdeel van jullie high potential programma.

Ja inderdaad. We hebben ervoor gekozen om de business simulatie in te zetten in ons high potential programma, omdat het een zeer rijke aanpak is waarmee we onze medewerkers willen versterken om de veranderingen waar onze organisatie mee te maken krijgt, met succes te realiseren. De aanpak reikt veel (verander)leiderschapsconcepten aan en dit op een interactieve manier. Deze leerervaring wordt erg gesmaakt door de deelnemers.

Ook de aanpak om te werken met een terugkomdag waarin de deelnemers de aangereikte concepten vertalen naar hun eigen realiteit is een meerwaarde, omdat op deze manier de theoretische concepten echt beginnen te leven voor de deelnemers. SANGOO biedt naar mijn mening een goede ondersteuning om de uitdagingen waar we als groep voor staan beter het hoofd te kunnen bieden.

Naar de toekomst toe, denk ik dat we het vervolgtraject nog verder moeten uitbouwen, zodat de verschillende hiërarchische lijnen elkaar verder kunnen versterken. We merken dat we hier nog extra ondersteuning moeten voorzien.